Home » Voeding » Noten en zaden

0

Noten en zaden zijn een uitstekende bron van antioxidanten, zoals vitaminen en oplosbare vezels. Noten en zaden afkomstig uit een kouder klimaat zijn ook rijke bron aan Omega 3 vetzuren. Walnoten, vlas en chiazaden zijn hierin een goede leverancier.

Daarnaast zijn noten en zaden ook een goede bron van mineralen. Amandelen en sesamzaad bevatten bijvoorbeeld veel calcium, terwijl pompoen-zaden een uitstekende bron zijn van magnesium.

De essentiële vetzuren in noten zijn gevoelig voor hitte, daarom is het onverstandig om gebrande noten te consumeren. Het advies is dan ook om ongezouten, rauwe noten te eten. Ook zijn alle noten en zaden rijk aan zink.

Gebruik ze als een gezond tussendoortje, in de salade, in een mix bij je ontbijt voor een goede start van de dag!

Zadenmix (koel bewaren):

Voeg een ruime eetlepel toe, bijvoorbeeld bij het ontbijt of op de salade.

1 deel sesamzaad (grof gemalen)
1 deel pompoenzaad (eventueel malen)
1 deel zonnebloemzaad (eventueel malen)
3 delen chiazaad

Pinda’s behoren niet tot de notenfamilie, maar bij de familie van de peulvruchten, samen met andere peulen, zoals doperwten, bonen en linzen. Pinda’s worden gegeten als tussendoortje en tot pindakaas en pindasaus verwerkt. Daarnaast worden ze bewerkt tot pindaolie, ook wel bekend als arachideolie.

Reageren